Prof. Logoped Mariana RANGA
Aspecte generale:
La copilul cu autism am folosit o invatare mecanica ce presupune ca logopedul sa-l invete pe copil sa recunoasca ceea ce este in jur. La inceput, se invata lucrurile si obiectele simple, prin repetitie, iar terapia functioneaza pe baza de promptare, adica indrumare. De exemplu, copilul va invata sa spuna apa: logopedul repeta de cateva ori apa, daca copilul tot nu spune cuvantul, poate incercam sa obtinem doar prima parte din cuvant : ap. La primul raspuns il recompensam cu ceea ce ii place. Dupa ce copilul a exersat o perioada aceste cuvinte in mod repetitiv in mai multe ore asociem cuvintele cu imagini si ii cerem copilului sa recunoasca imaginea in care este apa. Asa procedez cu toate cuvintele invatate. Dupa o perioada ii putem cere sa selecteze dintr-o multime de imagini cele cerute dupa denumire. Cand copilul poate sa denumeasca cu usurinta imaginile ii putem cere sa faca propozitii simple Apa o bem. Putem constata ca va lipsi cuvantul de legatura si propozitia spusa va fi Apa bem. Nu vom cere in aceasta etapa copilului cu autism sa ne raspunda la intrebari pentru ca nu vom obtine decat o repetare stereotipa a ei. Majoritatea invata cu rapiditate jocuri de tip asociere, de grupare pe categorii, de tip puzzle. Ne putem folosi de aceste particularitati in demersul nostru de terapie. Putem spune ca este un proces cand copilul denumeste imaginea fara sa-i spunem noi. Trebuie sa acceptam comportamentele copilului cu autism si sa le controlam pentru a avea progrese in demersul terapeutic.
1 Comment
Prof. Logoped Mariana RANGA Diagnosticul retardului de limbaj se pune atunci cand copilul nu reuseste sa atinga un nivel de dezvoltare a limbajului corespunzator varstei sale cronologice. Retardul de limbaj este o denumire generica ce inglobeaza trei subgrupe in functie de gravitatea tulburarii de limbaj.
Dezvoltarea limbajului nu se face conform unui ritm identic pentru toti si ceea ce poate fi considerat un simplu retard, in alte cazuri poate fi un semn prevestitor pentru tulburari mai grave. In alte cazuri, absenta limbajului pana la 2-3 ani poate fi depasita. Diagnosticul nu se da in primii 2-3 ani de viata tocmai datorita diferentelor de ritm de dezvoltare. Tulburarile de limbaj pot fi un element prevestitor in cadrul unui sindrom. Dezvoltarea patologica a limbajului este inainte de toate un efect caruia trebuie sa-i cercetam cauza, in masura in care acest lucru este posibil. Retardul de limbaj poate sa apara ca fenomen asociat altor tulburari: deficienta mintala, deficienta de auz, infirmitatea motorie de origine cerebrala, dar poate sa apara si in afara altor dizabilitati: copii cu intelect normal dar cu perturbarea functiei lingvistice. Acest retard de limbaj se poate intalni la orice copil dezvoltat normal ce necesita doar stimulare lingvistica. Se diferentiaza de dislalie deoarece in retard nu sunt afectate sunete izolate ci sunt deformate cuvintele. De obicei, la retardul simplu, prin stimularea verbala aceste tulburari dispar usor. Cand copilul integreaza mai lent datele vorbirii adultului la propriile sale sisteme si se prelungesc dupa 5-6 ani, se vorbeste de disfazie (o tulburare mai complexa de limbaj). Vocabularul este redus, propozitiile sunt structurate defectuos. Insusirea cuvantului o fac in doua etape:
Retardul de limbaj specific autistului Retardul complex de limbaj manifesta printr-un deficit privind constructia limbajului/dezvoltarea atipica a acestuia se intalneste si la autist dar acesta din urma prezinta si alte manifestari ce-l individualizeaza:
Ca manifestari asemanatoare:
|
NeuromedicaCentru de diagnostic și tratament al afecțiunilor neuropsihice Archives
June 2022
Categories |